10 Bandaraya Termahal Di Dunia


Ada member tu tinggal di kota besar di negara ni..Kerja ok juga gaji ble dapat rm2000.00 sebulan..tapi berkira sangat nak kirim mak dia duit..Dia kata tinggal di kota ni kos sara hidup tinggi..so aku cari la di google bandar yang mempunyai kos sara hidup yang tinggi untuk di diami..tak da pun nama Kuala Lumpur..Memang pandai budak tu menipukan.. Di bawah ni adalah senarai bandaraya yang mempunyai kos sara hidup tertinggi update 2009.

10. Singapore


















Singapura adalah sebuah bandar dan negara yang terletak di Asia tenggara. Bandar yang mempunyai 5 juta dengan negara 710km2, yang membawa kepada kepadatan penduduk yang sangat tinggi hampir 7000 orang per km2. Ia terletak di sebuah pulau kecil, yang terletak di salah satu laluan laut tersibuk di dunia yang menghubungkan Asia Tenggara dengan selatan Asia, Afrika dan Eropah. Bandar ini mula berkembang menjadi terkenal di bawah pemerintahan Eropah kerana kepentingan strategik yang tinggi itu dan bandar ini terus berkembang menjulang sejak kemerdekaan. Bandar ini mempunyai ekonomi yang sangat kuat berdasarkan dasar-dasar mesra perniagaan yang membawa kepada banyak syarikat-syarikat antarabangsa yang mempunyai asas di sini. Terdapat juga sebahagian pembuatan berteknologi tinggi yang berkembang kepada ekonomi, dan Pelabuhan Singapura adalah salah satu daripada pelabuhan paling sibuk di dunia, terutamanya dalam pemunggahan barang-barang. Ekonomi yang berkembang maju ini yang digabungkan dengan kekurangan ruang untuk pengembangan membawa kepada Singapura sebagai bandar kesepuluh paling mahal dalam dunia.

9. Geneva


















Geneva adalah kota yang terletak di antara Tasik Geneva dan Alps di Switzerland. Geneva terkenal kerana lokasi di mana Konvensyen Geneva telah ditandatangani, yang mengawal pengendalian tawanan perang. Geneva juga rumah kepada ibu pejabat Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Amerika serta banyak jabatan juga bertapak di sini. Di samping itu menjadi sebuah bandar utama dari segi kemanusiaan, Geneva juga pusat ke-6 kewangan yang paling penting di dunia. Semua faktor-faktor ini, bersama-sama dengan lokasi hebat bersama Tasik Geneva dan dasar untuk memelihara bandar, menyebabkan ia mempunyai kos hidup kesembilan tertinggi di seluruh dunia.

7. Frankfurt
















Frankfurt adalah bandar ketujuh yang paling mahal untuk hidup bersama-sama dengan Helsinki. Frankfurt merupakan sebuah bandar di Jerman, dan terletak di Sungai Utama, yang membawa kepada nama penuh Frankfurt am Main. Apabila Jerman telah dibahagikan, ia terletak di barat Jerman, dan sebagainya dengan berlin terpencil menjadi kuasa ekonomi barat Jerman, dan apabila penyatuan semula, ia mengekalkan kedudukan ini. Ia adalah pusat kewangan terbesar di tanah besar Eropah, dan kedua-dua bank pusat Eropah dan Jerman terletak di sini, serta bursa saham Frankfurt yang merupakan salah satu yang terbesar di dunia. Semua kekayaan ini membawa ke Frankfurt bandar bersama ketujuh paling mahal di dunia untuk hidup.

7. Helsinki
















Dari segi kos sara hidup, Helsinki berkongsi tempat ketujuh paling mahal bersama-sama dengan Frankfurt. Helsinki adalah ibu kota Finland, dan terletak di selatan jauh negara akan datang ke Teluk Finland. Walaupun berada di selatan Finland, ia masih sebuah bandar yang sangat utara dan sehingga boleh menjadi sangat sejuk pada musim salji. Helsinki adalah pusat ekonomi ekonomi Finland, dan ini sebahagiannya menjelaskan kos hidup yang tinggi. Helsinki secara tradisinya mempunyai industri pembinaan kapal yang besar dan ini berterusan hingga ke hari ini, walaupun terdapat juga lebih banyak industri berteknologi tinggi seperti Nokia yang terletak di luar bandar. Bersama-sama dengan negara-negara Scandinavia yang lain, Finland mempunyai kadar cukai yang agak tinggi, dan ini digabungkan dengan jumlah yang besar kekayaan yang dijana mungkin apa keputusan di Helsinki mempunyai kos bersama ketujuh tertinggi hidup di dunia

6. Zurich


















Terletak di Switzerland, Zurich bandar keenam dalam senarai bandar-bandar yang paling mahal di dunia dengan kos sara hidup. Zurich lebih ke Switzerland seperti New York, Amerika Syarikat, ia adalah modal komersil negara tetapi bukan politik. Zurich adalah rumah kepada banyak institusi pendidikan atas, dan ini akan membantu memastikan bahawa minda terbaik di Switzerland dan datang lebih jauh untuk hidup di Zurich, dan ia adalah berkemungkinan bahawa mereka ini akan membelanjakan sekurang-kurangnya sebahagian daripada kehidupan mereka bekerja di sini. Sebahagian besar ekonomi Swiss adalah berdasarkan kepada perkhidmatan kewangan, dan banyak syarikat-syarikat multinasional seperti UBS, Zurich Financial Services dan Credit Suisse bertapak di sini. Di samping itu, penduduk Zurich adalah sangat pelbagai, dan ini berpotensi untuk menjelaskan mengapa banyak syarikat-syarikat antarabangsa seperti IBM, Google dan Microsoft mempunyai kemudahan di sini. Semua faktor-faktor ini bermakna bahawa Zurich mempunyai ekonomi yang sangat kuat, dan ini menyebabkan kos 6 tertinggi hidup di seluruh dunia.

5. Oslo


















Bandar di dunia dengan kos yang kelima tertinggi sara hidup adalah ibu kota Oslo Norway. Oslo adalah bandar terbesar di Norway, dari segi ekonomi dan oleh penduduk. Norway adalah salah satu daripada negara-negara yang paling maju di dunia, dengan pendapatan yang besar dari pelbagai sumber. Ini termasuk minyak luar pesisir yang besar dan gas, kejuruteraan maritim dan insurans dan pelancongan. Norway mempunyai salah satu daripada gaji purata tertinggi bagi sebuah negara di dunia, dan Oslo mempunyai purata yang lebih tinggi daripada purata nasional ini. Oleh kerana gaji purata yang tinggi, yang dikaitkan dengan fakta bahawa kebanyakan komoditi asas seperti bahan makanan banyak diimport, membawa kepada kos hidup yang sangat tinggi. Ini lagi dibesar-besarkan oleh kadar cukai Norway yang sangat tinggi. Akhirnya ada pembangkang awam yang besar kepada kedua-dua pembangunan bandar itu sendiri dengan bangunan-bangunan tinggi dan kawasan sekitar, menyebabkan ruang menjadi pada premium. Semua faktor-faktor ini bergabung untuk membuat Oslo bandar kelima paling mahal di dunia

4. Copenhagen
















Copenhagen bandar keempat paling mahal di dunia yang hidup. Seperti Helsinki dan Oslo yang juga muncul di atas 10 bandar raya yang paling mahal dari segi kos sara hidup, ia juga ibu kota sebuah negara Scandinavia. Dalam kes Copenhagen yang bernegara Denmark, dan seperti kedua-dua Oslo dan Helsinki, ia bukan sahaja ibu kota politik tetapi bandar yang dominan di negara ini dari segi ekonomi dan budaya serta. Copenhagen lokasi untuk ketua antarabangsa dan pejabat serantau, seperti Maersk yang mempunyai ibu pejabat di Copenhagen dan Microsoft, yang mana Copenhagen menyediakan ibu pejabat serantau. Baru-baru ini, Copenhagen, Denmark secara keseluruhannya telah menyaksikan pertumbuhan yang besar, kedua-dua tempatan dan antarabangsa. Sebagai contoh, turbin angin terbesar pengilang, Vestas, sebuah syarikat Denmark. Semua faktor-faktor ini digabungkan membawa kepada Copenhagen yang mempunyai ekonomi yang sangat kukuh, dengan gaji sama tinggi, yang menyebabkan ia berada di kedudukan keempat dalam senarai.

3. Paris


















Paris adalah ibu kota Perancis, dan hadir di tempat ketiga dalam senarai kota-kota paling mahal di dunia. Bandar Paris adalah kawasan yang agak padat, walaupun kawasan metropolitan yang lebih besar dan termasuk banyak bandar-bandar satelit. Kawasan pusat Paris, dan kawasan yang kos hidup senarai ini memperkatakan, merujuk semata-mata untuk bandar Paris. Paris terkenal untuk pelancongan, dan sementara ini menjana jumlah wang yang besar untuk ekonomi tempatan, ia tidak membawa kepada tuntutan untuk pembangunan yang kurang daripada bahagian-bahagian lebih tua bandar. Oleh yang demikian, ini membawa kepada ruang yang kurang moden untuk perdagangan dan kediaman daripada banyak bandar raya lain, dan ini menolak kos sara hidup. Satu lagi faktor kos hidup yang tinggi adalah ekonomi yang kukuh rantau Paris, dan gaji purata tinggi. Industri utama di Paris termasuk pelancongan seperti yang dinyatakan sebelum ini, serta kewangan dan pembuatan berteknologi tinggi. Semua faktor-faktor ini bergabung untuk memberikan kota Paris kos ketiga tertinggi hidup di dunia.

2. Osaka-Kobe


















Kos sara hidup kedua tertinggi bagi dua bandar yang dikaitkan di Jepun - Osaka dan Kobe. Sebagaimana dengan banyak bandar-bandar Jepun, kedua-dua ini mempunyai penduduk yang sangat tinggi, yang membawa kepada kos dan perumahan yang mahal. Kedua-dua bandar raya yang sangat besar dengan penduduk melebihi 1 juta. Di setiap bandar terdapat beberapa industri yang berbeza, dengan banyak syarikat-syarikat multinasional besar yang mempunyai ibu pejabat mereka di bandar-bandar masing-masing. Contoh ini termasuk Mitsubishi, Mizuno, Panasonic, Sanyo dan Sharp. Terdapat juga industri kewangan yang agak besar dalam kedua-dua bandar-bandar, yang membawa kepada gaji yang tinggi. Kos yang tinggi tanah, serta gaji yang tinggi, bergabung untuk menjadikan rantau Osaka-Kobe bandar kedua paling mahal di dunia untuk di diami.

1. Tokyo


















Ibu kota Jepun-Tokyo hadir tempat pertama dalam senarai bandar-bandar yang paling mahal untuk hidup. Di samping menjadi bahagian atas senarai bandar-bandar dengan kos sara hidup tertinggi, ia juga pusat kawasan metropolitan terbesar di dunia dengan kedua-dua penduduk dan ekonomi. Ini mungkin apa yang menjadikannya sebagai bandar paling mahal di dunia untuk hidup.Bursa saham tokyo adalah salah satu yang terbesar di dunia, dan merupakan salah satu yang terbesar di Jepun. Banyak syarikat-syarikat antarabangsa yang berpangkalan di Tokyo, dan lebih lagi mempunyai pejabat serantau di bandar yang membawa kepada banyak pekerjaan yang bergaji tinggi. Di samping itu, saiz penduduk yang besar membawa kepada permintaan yang besar untuk ruang, dan ini diburukkan lagi oleh hakikat bahawa Tokyo adalah dikelilingi oleh Teluk Tokyo dan banyak bukit dan gunung yang curam. Semua faktor-faktor ini bergabung untuk membuat Tokyo bandar paling mahal di dunia yang hidup.

Jadi inilah tempat atau bandar yang mempunyai kos sara hidup yang tinggi..Best lagi tinggal di kampung.damai..aman..kos hidup? Tak terasa pun..

Anda teringin x nak pegi kesana?????,,,kami saran kan,,x payah la,,,MAKSIAT bertaburannnn....


Designed By Asal Pelik