15 Website Download Yang Akan Ditutup Seperti Megaupload



15 website ini termasuk mediafire tengah disiasat,sekiranya terbukti melakukan kesalahan sama,mereka akan bernasib seperti megaupload.Untuk memastikan tak ditangkap,beberapa site sharing telah menutup layanan file sharing mereka seperti Filesever Dan Filesonic.

Dengan alasan sama,site seperti Upload.to telah blok semua alamat internet protokol yang berpusat di Amerika.Apapun masih sukar nak dipastikan antara 15 ini siapa yang kena dulu..lagipun pelaksanaan akta baru ni ditentang ramai.


1. BayFiles
Berpusat di Hongkong
2 minggu lalu pengumuman untuk menutup.


2. DepositFiles
Website yang sama seperti Cyprus ini dapat mengupload file hingga 300MB secara percuma tanpa pendaftaran. Jika daftar jadi Ahli, pengguna boleh mengupload  file hingga 2GB secara percuma pula.Website ini juga menawarkan ahli "Gold" dimana pengguna boleh menupload file secara cepat dan tanpa iklan. Ia seperti Megaupload.


3. Divx Stage

Website ini secara terang-terang menawarkan pembayar 10 dollar AS untuk setiap mengupload 1.000 film. Pengguna boleh mengupload file hingga 1GB.


4. HulkShare
Website ini membolehkan pengguna untuk menupload file lagu dan membolehkan orang lain mendengarkan lagu dengan player yang disediakan khusus oleh HulkShare.


5. MediaFire
Website yang di asaskan di Texas ini membolehkan pengguna mengipload file hingga 200MB tanpa daftar. MediaFire juga banyak dimanfaatkan penggunanya untuk berbagi file ilegal, meskipun dilarang oleh pengurus.


6. MegaShares
Website ini membolehkan pengguna mengupload file hingga 10GB dan membayar pengguna mengikut jumlah muat turun pada fail milik mereka. Macam multi level marketing la, setiap muat turun premium min. 5MB akan mendapat satu point. Point dapat ditukarkan dengan wang tunai jika mencapai jumlah tertentu.


7. NovaMov
Website ini seperti Divx Stage. Pengguna akan dihargai bila mampu mengupload film hingga ukuran 2GB. Bayaran 10 dollar AS untuk setiap muat turun 1.000 film juga ditawarkan di sini.


8. OvFile
Bila lihat website ini nampak macam ok saja. TETAPI kemudahannya sebagai "layanan penyimpanan video online" membuatkan website ini boleh jadi target penyelidikan.


9. PutLocker
PutLocker membolehkan pengguna mengupload file hingga 1GB secara percuma dan dapat melakukan streaming video tanpa batas. Pada 1 Februari nanti, website ini akan menghentikan program affiliates
yang memberi hadiah wang pada pengguna.


10. RapidShare
Website ini berasal dari Swiss , merupakan salah satu website paling tua dan dikenal global. Website ini pernah terjerat dengan masalah undang2, namun tetap beroperasi dan melayani jutaan penggunanya. Di website ini juga tidak ada batasan mengupload dan muat turun file, tapi untuk mengupload file secara laju harus melalui proses pendaftaran dan berbayar.


11. SockShare
Ia seperti PutLocker, SockShare juga akan menghentikan program affiliates. Di SockShare ada batasan untuk mengupload adalah 1GB (percuma) dan 5GB (premium).


12. UpLoadHere
Website ini menyediakan layanan mengupload file hingga 2GB. Untuk mengupload file 1GB ke atas, pengguna harus membayar. Bayaran keahlian adalah 8 dollar AS per bulan.


13. UpLoadKing
Ia seperti seperti UpLoadHere, kecuali bayaran nya adalah lebih murah untuk akaun premiumnya. Pengguna percuma hanya boleh mengupload file di bawah 1GB.


14. WUpload

Website ini berasal dari Hongkong  adalah website kedua terbesar selepas Megaupload. Akauan percuma boleh mengupload hingga 2GB.


15. ZShare
Website ini berasal dari Hongkong . Pengguna  hanya boleh mengupload dan muat turun file hingga 100MB.


Namun penutupan web file sharing online dapat kritikan yang keras di dunia maya.

Menurut analis NPD, Russ Crupnick, pengguna layanan peer to peer seperti BitTorrent akan meningkat. "Saya fikir jumlah mereka yang berbagi file belum tentu meningkat, tapi volume muat turun torrent mungkin naik," katanya pada Reuters.

Pihak Recording Industry Association of America (RIAA) dan the Motion Picture Association of America (MPAA) nampak ragu dengan analisis itu. Menurut mereka, pengguna masih boleh menggunakan website Megaupload daripada peer to peer ala BitTorrent la.


Designed By Asal Pelik