Calon Presiden AS dedah cukainya


MITT ROMNEY (kiri) dan Newt Gingrich mengambil bahagian dalam perdebatan calon Presiden Republikan di Universiti of South Florida di Tampa, Florida kelmarin.


WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Calon yang setakat ini menduduki tempat kedua dalam pemilihan bagi mewakili Parti Republikan pada pilihan raya Presiden 2012, Mitt Romney kelmarin menyiarkan dokumen percukaian yang mendedahkan pendapatan beliau, menurut akhbar Washington Post.
Perkara tersebut dilakukan selepas Romney seteru politik Romney meningkatkan tekanan supaya beliau berbuat demikian.

Washington Post melaporkan pemimpin berusia 64 tahun itu memiliki pendapatan AS$21.7 juta (RM67.3 juta) pada 2010 dan AS$20.9 juta (RM64.9 juta) tahun lalu dengan keseluruhannya dijana menerusi aktiviti pelaburan.

Pernah memegang jawatan Gabenor Texas antara tahun 2003 dan 2007, Romney merupakan antara individu terkaya pernah menyertai pencalonan untuk bertanding merebut jawatan Presiden AS.
Menurut akhbar sama, keluarga Romney turut menghulurkan sumbangan AS$7 juta (RM21.7 juta) kepada pelbagai badan amal sejak tahun 2010 dan membayar cukai persekutuan cuma AS$6.2 juta (RM19.2 juta) untuk tempoh sama.

Beliau sebelum ini menyelar pemenang tempat pertama pencalonan Parti Republikan bagi menyertai pilihan raya Presiden 2012, Newt Gingrich.
Calon yang dipilih anggota-anggota Parti Republikan akan menentang Brack Obama dari Parti Demokrat pada pilihan raya Presiden AS, November depan. - Agensi


Designed By Asal Pelik