Perhimpunan terhadap rogol dan keganasan seksual


BEIRUT - Beratus-ratus penunjuk perasaan berarak ke ibu negara Lubnan untuk menuntut supaya kerajaan mengubak undang-undang jenayah rogol dan semua bentuk keganasan seksual dalam  perkahwinan.
Penunjuk perasaan yang berkumpul di luar Kementerian Dalaman dan berarak walaupon berlaku  hujan di Beirut ke parlimen berhampiran.
"Marital rape is void, discrimination is void," wanita dan lelaki bersorak. Salah satu sepanduk juga berkata, "Kami mahu undang-undang yang melindungi wanita daripada segala jenis keganasan seksual."
Di bawah undang-undang Lubnan, rogol isteri tidak dianggap sebagai jenayah, dan bukan keganasan rumah tangga. Lebih-lebih lagi, kod jenayah Lubnan menyatakan bahawa jika seorang lelaki rogol wanita, hukumannya akan dibatalkan jika dia bersetuju untuk berkahwin dengannya.
Dalam temu bual dengan akhbar bahasa Inggeris di Lubnan Daily Star pada bulan Disember, beliau berkata, istilah itu telah dimansuhkan daripada draf asal dan berhujah bahawa rogol dalam perkahwinan tidak wujud.
Ali Fakhri,berusia 25 tahun, berkata beliau berharap perarakan ini akan menarik perhatian penggubal undang-undang.
"Beratus-ratus kita berbaris di bawah hujan hari ini," katanya. "Mereka sepatutnya akan mengambil kami dengan serius."...


Designed By Asal Pelik