Sihir kulit babi kurap

KOTA BHARU – Seorang tukang sapu kilang di Pengkalan Chepa di sini, terpaksa hidup dalam penderitaan apabila muka, dada, perut dan kedua-dua tangannya sering gatal-gatal serta berdenyut sejak lima tahun lalu.

Ibu kepada empat anak berusia 52 tahun yang enggan identitinya didedahkan itu mendakwa dia terkena buatan orang yang mengamalkan ilmu sihir dengan cara menanam kulit babi balar berkurap di depan pintu dapur rumahnya.

Katanya, menurut bomoh tempat dia mendapatkan rawatan, sihir itu ditujukan kepada orang lain, bagaimanapun, terkena padanya secara tidak sengaja.

“Dulu, depan dapur itu tempat laluan jiran-jiran di kawasan ini. Saya dan suami baru beberapa tahun membina dapur tersebut dan lokasi tempat kulit babi itu ditanam kini menjadi laluan saya keluar masuk dari dapur ke luar rumah serta sebaliknya,” katanya.


Menurutnya, gatal itu berlaku pada waktu senja dan subuh. Sepanjang terkena sihir tersebut, mukanya pernah menyerupai babi apabila timbul garis putih kiri dan kanan tepi hidungnya selain perut yang membuncit serta selera makan yang melampau.

“Sudah merata tempat saya berubat, penyakit ini tidak sembuh juga. Saya cuba dapatkan rawatan di klinik-klinik dan hospital tetapi mereka hanya beri ubat gatal. Saya pula terus sakit sehingga ada masa terpaksa membasahkan kain dengan air panas dan letakkan di tempat gatal tersebut.

“Sehinggalah saya berjumpa dengan bomoh yang dipanggil Maksu Na di Geting, Tumpat. Dia memberi air penawar dan tepung yang dicampurkan dengan kunyit untuk disapu ke seluruh badan,” katanya.

Menurutnya, kemuncaknya berlaku selepas tiga hari dia menggunakan air penawar itu apabila tangannya membengkak serta berdenyut kuat sehingga nampak gerakan daging kedua-dua tangannya itu.

“Malam itu saya tidak dapat tidur kerana kesakitan yang melampau. Air yang berbau hanyir dan terlalu busuk keluar dari kulit saya dengan banyak sekali. Pagi itu, saya kencing berdarah dan keluar ketulan putih ketika membuang air besar.

“Sekarang, alhamdulillah, saya rasa badan ringan sedikit daripada biasa dan perut pun tidak membuncit seperti dulu. Kulit tangan, muka dan dada tersebut kini bersisik dan kering kerana sedang dalam proses baik pulih,” katanya.


Designed By Asal Pelik