50 maut letupan bom di Iraq


SEORANG anggota bomba memadamkan kebakaran sebuah kereta di lokasi kejadian letupan bom di bandar Kirkuk semalam.


BAGHDAD - Sekurang-kurangnya 50 orang maut semalam ekoran satu siri serangan bom bertubi-tubi di sebuah wilayah di Iraq dengan sasaran terhadap pasukan keselamatan yang kemungkinan dilakukan oleh militan Al-Qaeda untuk menghuru-harakan negara.

Pengeboman yang terancang dan tembakan secara terbuka yang berlaku lebih dua jam setengah di Baghdad yang menyebabkan berlaku banyak kematian selain di 11 buah bandar lain.

Para militan itu telah menyerang pejabat-pejabat pentadbiran, restoran dan satu serangan di pekan Musayyib berdekatan sebuah sekolah mengakibatkan lebih 200 orang cedera.

"Apa yang berlaku pada hari ini bukan pelanggaran keselamatan yang mudah, ia merupakan kegagalan keselamatan dan bencana yang besar," kata seorang pekerja sebuah pejabat Kementerian Pelajaran di Shiite, Ahmed al-Tamimi.

Ahmed turut menggambarkan situasi itu sangat buruk yang melibatkan cebisan daging manusia dan tompokan darah di tempat kejadian.

"Kami mahu tahu apa yang dilakukan oleh beribu-ribu anggota polis dan tentera di Baghdad pada hari ini ketika pengganas-pengganas berkeliaran di bandar dan melakukan keganasan," katanya.

Siri serangan besar-besaran oleh para pembrontak berlaku sejak tentera Amerika Syarikat meninggalkan Iraq pada pertengahan Disember lalu setelah peperangan hampir 10 tahun berakhir di negara ini.




Designed By Asal Pelik