Air Kencing Pernah Digunakan Sebagai Cara Terbaik Membersihkan Gigi Dan Mulut

1809011 Air Kencing Pernah Digunakan Sebagai Cara Terbaik Membersihkan Gigi Dan Mulut 

Gigi cemerlang kadang-kala boleh membuat rasa percaya diri kita semakin meningkat. Tidak hanya itu, gigi sihat dan indah merupakan aset kita dalam kehidupan yang sihat.
Untuk memiliki gigi sihat dan cemerlang banyak cara yang boleh kita lakukan salah satunya dengan berkumur menggunakan listerine atau ubat kumur lain.

Bercakap mengenai berkumur, Sebenarnya di negara Rom mempunyai cara yang unik untuk membersihkan gigi dan mulutnya, iaitu berkumur dengan urine (air kencing).

Kedengaran menjijik bukan, tapi ritual ini dipercayai oleh sebahagian warga Rom dahulu dan hingga kini dimulai Mark Antony ketika dirayu Cleopatra, dan ketika itu Julius Caesar berpidato, ketika Ben Hur memandu kereta kudanya yang perkasa, pada masa itulah mereka mengambil bahagian dalam sebuah ritual suci iaitu berkumur dengan menggunaan urine masing-masing.

Hingga kini sebahagian yang percaya mitos ini melakukan perkara yang sama untuk berkumur dengan urine. Dengan syarat mereka tidak mengambil sebarang makanan.

Urine dipilih sebahagian masyarakat Rom untuk berkumur kerana urine mengandungi beberapa sebatian seperti ammonia dan urea yang benar-benar mampu membunuh kuman dan membantu mengatasi penyakit gusi dan radang gusi.


Designed By Asal Pelik