Anonymous ancaman terbaru Amerika?


Anonymous ancaman terbaru Amerika?
WASHINGTON - Penggodam didakwa mempunyai ‘kuasa’ untuk melumpuhkan keseluruhan sistem sesebuah negara menerusi serangan siber.

Perkara itu kini dikhuatiri Amerika Syarikat (AS) dan turut diakui oleh Jeneral Keith Alexander selepas Agensi Keselamatan Kebangsaan memberi amaran penggodam antarabangsa, Anonymous mampu untuk melumpuhkan sistem kuasa di seluruh negara tersebut dalam tempoh dua tahun akan datang.

Dalam satu kenyataan, Anonymous mendakwa AS sengaja mereka-reka cerita untuk menjatuhkan mereka.

AS mengeluarkan kenyataan itu selepas Anonymous mengumumkan rancangan Operation Global Blackout yang bertujuan untuk menutup perkhidmatan Internet di seluruh dunia pada 31 Mac depan.

Tindakan berani Anonymous menceroboh laman rasmi Agensi Perisikan Pusat (CIA) pada awal bulan lalu dipercayai telah meningkatkan lagi kebimbangan AS terhadap kebolehan kumpulan penggodam tersebut.

Semasa insiden itu, mereka didakwa telah menggodam lebih 46,000 maklumat peribadi milik penduduk AS dan beberapa laman utama agensi kerajaan.

Sebuah lagi kumpulan penggodam yang mempunyai hubung kait dengan Anonymous turut melancarkan beberapa siri serangan ke atas laman penguatkuasaan undang-undang di beberapa negeri utama di AS sejak beberapa minggu lalu.



Designed By Asal Pelik