Kanak-Kanak 4 TAHUN Dipaksa Diet


 
kanak-kanak yang baru berusia 4 tahun hingga 8 tahun mesti melakukan diet ketat semata-mata untuk memenangi pertandingan kecantikan. Padahal,kanak-kanak seusia itu harus lah mendapatkan gizi yang seimbang


Adriana (4 tahun) merupakan salah seorang peserta dari Toddlers and Tiaras,pertandingan kecantikan kanak-kanank yang ditayangkan stasion TV TLC, Amerika.

Di usianya yang tidak sepatutnya,Adriana menjalani diet salad dan sekarang berat badannya sudah turun 1,8kg.

"Namun agak sukar mencari gaun yang sesuai untuk nya,kerana ukuran badan nya yang terlalu kecil. Saya akan melakukan apa saja untuk memenuhi keperluan nya.saya akan gembira jika dia menang," kata ibu Adriana yang berasal dari dari Hot Springs, Arkansas,

Bukan saja Adriana, Ever Rose (8 tahun) juga mengalami nasib yang sama. Untuk mendapatkan bentuk tubuh yang cantik,ibunya menghadkan makanannya hanya 1600 kalori sehari. Dengan diet ketat, berat badan Rose sudah turun 4,5 kg.

"Kamu tidak akan mendapatkan markah yang tinggi jika memakai gaun yang tidak sesuai"-ibu Rose.

menurut gadis kecil ini dia benar-benar ingin memenangi pertandingan kecantikan tersebut.dia akan mengurangkan makan walaupun perutnya lapar.

"Saya perlu berhati2 dengan apa yang saya makan tetapi kadang-kadang saya merasa lapar," akuinya.

Diet biasanya sebagai salah satu cara untuk menurunkan berat badan dengan cara menghadkan jumlah kalori atau jenis makanan tertentu. Namun kanak-kanak tidak perlu atau sebaiknya jangan melakukan hal tersebut.

ini kerana kanak-kanak masih dalam tahap pertumbuhan dan berkembangan. ketika ini dia memerlukan berbagai jenis makanan sihat untuk pertumbuhan dan perkembangannya optima.


Designed By Asal Pelik