Askar bunuh warga Afghan ada rekod tipu pelabur


Robert Bales
NEW YORK - Sarjan Robert Bales, anggota tentera Amerika Syarikat (AS) yang dituduh membunuh 16 rakyat awam Afghanistan awal minggu lalu, berhadapan dengan masalah baru ekoran laporan bahawa dia meninggalkan negaranya untuk menyertai perang di Iraq tanpa menyelesaikan ganti rugi kepada seorang pelabur saham.

Laporan menyebut dia pernah terlibat dalam kes menipu seorang pelanggan berusia berkaitan skim saham.

Mahkamah telah mengarahkan supaya dia dan dua yang lain membayar ganti rugi berjumlah RM4.5 juta (AS$1.5 juta), tetapi dia telah mendapat perlindungan daripada pematuhan perintah perundangan dengan kekal dalam perkhidmatan ketenteraan, kata pakar-pakar perundangan.

Sebelum memulakan kerjaya dalam perkhidmatan ketenteraan pada November 2001, Bales berkhidmat selama lima setengah tahun di sebuah firma broker saham.

Dia menyertai perkhidmatan tentera 18 bulan selepas seorang pelabur dari Ohio memfailkan aduan mendakwa wujudnya dagangan secara tidak sah, melanggar kontrak dan tindakan salah guna lain ke atasnya, firma sekuriti dan pemiliknya.

Pada 2003, panel perantara mengarahkan ketiga-tiga mereka secara bersama membayar pelabur itu ganti rugi sekitar RM4.5 juta.

Bales tidak pernah muncul ketika sesi panel perantara bersidang, malah tidak pernah mengambil peguam untuk mewakil dirinya.

Sumber


Designed By Asal Pelik