Kastam tahan wanita bawa syabu dalam kasut bernilai RM770,000

BUTTERWORTH: Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) Pulau Pinang menahan seorang wanita tempatan dan merampas dadah jenis syabu seberat 3.1 kilogram di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (PIA), di sini pada jam 10.30 pagi, semalam.

Pengarah JKDM Pulau Pinang, Datuk Zulkifli Yahya, berkata wanita yang ditahan di balai ketibaan itu didapati menyembunyikan dadah bernilai RM770,000 dalam sembilan pasang kasut jenis capal.
Katanya, wanita berusia 20-an itu dipercayai keldai dadah dan sebaik tiba di PIA, pegawai kastam bertugas mendapati sesuatu imej yang mencurigakan dalam imbasan satu daripada dua bagasinya.
"Bagasinya kemudian diserah kepada pegawai Unit Narkotik untuk pemeriksaan lanjut dan hasil pemeriksaan mendapati sembilan pasang kasut jenis capal itu mengandungi serbuk kristal dipercayai dadah.

"Sindiket dadah berkenaan mengubah suai tapak kasut itu dan mengisikannya dengan bungkusan berwarna coklat yang mengandungi syabu," katanya ketika sidang media di sini, hari ini.

Zulkifli berkata, siasatan awal mendapati wanita yang tidak mempunyai pekerjaan itu menaiki penerbangan dari Dhaka, Bangladesh sebelum transit di Singapura dan tiba di PIA di sini, pagi semalam.

"Wanita berkenaan mendakwa dia mengambil capal berkenaan untuk dijual di Pulau Pinang," katanya.
Katanya, siasatan lanjut sedang dijalankan bagi mengesan sindiket dadah berkenaan.

Beliau berkata, wanita itu kini direman bagi membantu siasatan Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952. - BERNAMA


Designed By Asal Pelik