Dara Menari Pamer Buah Dada Demi Sultan

 
Beribu-ribu wanita muda yang disahkan  masih dara berarak di hadapan raja mereka untuk meraikan kesucian dan perpaduan, untuk raja terakhir.

Berpakaian skirt mini bermanik sambil memegang parang dan telefon mudah alih, wanita dan gadis-gadis seawal usia lima tahun menari dan menyanyi pada Ahad dan Isnin di Umhlanga. Tarian Tradisi Reed bertujuan untuk meraikan kewanitaan dan keperawanan.Namun hakikat sebenar dalam hati mereka adalah untuk menarik perhatian raja dan dipilih menjadi isteri. Itulah yang menyebabkan gadis yang masih dara berbondong-bondong datang ke pesta itu dari seluruh pelosok negara.
 
 
"Saya bangga menjadi orang Swaziland yang masih dara. Kami berada di sini untuk menunjukkan perpaduan dengan raja dan sesama rakyat," kata gadis berusia 18-tahun Gcebine Dlamini.

Pada masa lalu, raja telah menggunakan majlis seperti itu untuk memilih seorang isteri yang baru, dan kini beberapa gadis yang masih dara terus berharap untuk mendapat perhatian raja.

"Jika dipilih, saya akan mendapat satu kehidupan yang lebih baik daripada apa yang saya ada, mempunyai wang yang banyak, hidup seperti seorang ratu itu dan melancong ke luar negara," kata Fakazile Dlamini, 14, yang tiba dengan sebuah lori dari kampung 60 km jauhnya untuk menghadiri majlis tersebut

Isteri baru raja Swaziland sering menerima BMW dan istana mereka sendiri, menyebabkan kritikan hebat dalam sebuah negara di mana lebih daripada dua pertiga daripada 1400000 orang rakyatnya  hidup dalam kemiskinan.


Designed By Asal Pelik