18 jun Sejarah Pedang Paling Tajam Di Muka Bumi

Sebelum meriam dan segala jenis senjata berasaskan letupan termasuk pistol juga senapang, pedang adalah senjata yang digunakan sejak zaman berzaman oleh pahlawan terdahulu. Pada ketika itu, memiliki pedang diibaratkan seperti memiliki maruah bagi seorang lelaki.

Nyawa seorang satria zaman silam lebih banyak bergantung pada mata pedang. Justeru, senjata ini telah menjadi sesuatu yang sangat bernilai pada zaman itu. Dengan kata lain, pedang yang kuat dan tajam akan sentiasa menjadi rebutan kerana ia adalah penentu hidup mati seorang pahlawan perang.

Berikut adalah diantara pedang yang dianggap sebagai lagenda dalam sejarah peradaban manusia dan ia diakui oleh pada metalurgi dunia.

1. Zulfiqar
  
Zulfiqar adalah pedang terkenal dalam sejarah islam yang dimiliki oleh Syaidina Ali , dari banyak catatan sejarah, Nabi Muhammad saw mempersembahkan Zulfiqar ini kepada Syaidina Ali di pertempuran uhud. Selama pertempuran, Syaidina Ali banyak menghapuskan musuh dengan pedang ini. Dari kebanyakan catatan sejarah yang ada, dikatakan bahwa pedang Syaidina Ali digunakan pada Perang Parityang ketika itu lawannya adalah Amr Bin Abdawud, yang kekuatannya satu dibandingkan seribu orang. Dengan pedang ini Syaidina Ali membunuhnya dengan satu pukulan yang kuat meskipun Amr memakai baju besi yang kuat dan membawa senjata ampuh. Pedang ini adalah salah satu simbol tertua dan paling terkenal dalam sejarah Islam. Pedang ini juga pernah digunakan dalam pertempuran Karbala oleh Imam Husain.

2. Damascus


Pedang Damascus adalah pedang yang sangat tajam melebihi pedang Samurai dan pedang Excalibur milik Raja Arthur. Pedang tersebut mampu membelah baju zirah, membelah perisai, memotong pedang lawan dan batu tanpa mengalami kerosakan pada bilahnya. Antara ilmuan moden yang turut mengiktiraf kehebatan pedang ini ialah seorang pengkaji ketajaman senjata dari Jabatan Kejuruteraan dan Sains Bahan, Iowa States University, Amerika Syarikat, Profesor John D.Verhoeven. Beliau telah menulis dengan panjang lebar tentang keistimewaan pedang Damascus dalam majalah Scientific American yang telah diterbitkan pada edisi Januari 2001.

Berdasarkan catatan sejarah, pedang Damascus ini merupakan senjata utama yang digunakan oleh tentera Islam ketika Perang Salib Ke-3 sekitar penghujung kurun ke-12. Salahuddin Al-Ayubi merupakan pemimpin tentera Islam ketika itu yang berjaya membebaskan kota Jerusalem daripada cengkaman puak salib selama hampir seratus tahun lamanya. Salah satu sebab kekalahan tentera Eropah ketika pertempuran itu ialah pasukan tentera Islam dilengkapi dengan pedang yang mampu membelah manusia dengan sekali libasan iaitu Pedang Damascus.



Secara fizikalnya, pedang Damascus ini nipis dan boleh dilentur dengan sedikit bengkok di bahagian hujungnya. Seni pembuatannya begitu halus dan pada permukaan bilah terdapat corak alunan mengufuk yang menunjukkan ia diperbuat daripada beberapa material. Pedang buatan Damsyik yang turut dikenali sebagai pedang Persia ini telah membuatkan peradaban Barat ketika itu terdiam dan kagum. Mereka cuba mencari rahsia sebenar di sebalik pedang ini. Bagaimanapun, teknik pembuatannya begitu rahsia dan hanya beberapa orang sahaja tukang besi di Damsyik yang mampu menghasilkan pedang Damascus.

Pada tahun 2006, kehebatan pedang ini telah dibongkar oleh Profesor Dr. Peter Paufler dan pasukan penyelidiknya dari University Teknikal Dresden, Jerman apabila mereka menemui tiub karbon nano di dalam pedang yang digunakan oleh Salahuddin Al-Ayubi dan tentera-tentera Islam dalam Perang Salib.




Teknologi Nano pada Damascus


Pedang Damascus merupakan pedang super canggih berteknologi nano sehingga dapat memotong ikatan atom suatu benda sehingga hasil potongannya sangat halus.dengan kata lain, pedang ini super tajam.pedang ini dibuat sebelum dunia mengenal teknologi nano (1991), iaitu pada abad ke-17. Tiub karbon nano inilah yeng telah menjadikan pedang-pedang pejuang Islam ini sangat istimewa dengan kehebatan sangat tajam tetapi mudah lentur.

Menurut Dr. Peter Paufler, kunci kepada teknologi nano pedang ini terletak pada teknik pembuatanya yang unik. Bijih besi dari India yang dikenali sebagai wootz mengandungi sejumlah peratus unsur karbon yang memberikan sifat rapuh. Apabila dikenakan suhu yang amat tinggi sekitar 800 darjah Celcius, campuran besi dan karbon tadi akan ditambah dengan unsur-unsur seperti Kromium, Mangan, Kobalt dan beberapa unsur lain yang telah memberikannya sifat-sifat sebilah pedang setiawan, yakni tajam dan lentur.

Sayang sekali, teknologi ini telah lenyap selepas kurun ke-18 seiring dengan kepupusan bijih besi dan unsur-unsur penguat pedang tadi. Penempa-penempa pedang ini, biarpun secara tidak sedar, telah meletakkan 2 asas penting kepada permulaan sains bahan moden.
1) Campuran bahan-bahan kimia pada peratusan yang sesuai.
2) Teknik penggunaan haba yang tinggi untuk pembikinan sebilah pedang.

Bagaimanapun, teknologi pembuatan pedang ini telah pupus ditelan zamn. Apa yang tinggal hanyalah pedang-pedang, mata tombak dan pisau buatan Damsyik yang kini sekadar menjadi bahan pameran muzium di seluruh dunia.


Designed By Asal Pelik